Erik Daams en Elisa Mutsaers schreven samen een aantal kroniekachtige teksten bij foto's van de oude Haagse bioscopen uit het archief van Filmhuis Den Haag. De foto's maken deel uit van de collectie van de Haagse journalist/filmmaker/filmhistoricus/fotograaf/duizenpoot Piet van der Ham (1910-2006). Zijn collectie, o.a. bestaande uit duizenden door hem uitgeknipte recensies van in Nederland uitgebrachte films sinds de jaren dertig en talrijke foto's en krantenartikelen over o.a. de Haagse bioscopen, werd in 1987 door het toen nog Haags Filmhuis geheten Filmhuis Den Haag aangekocht met behulp van het Anjerfonds en vormt de basis van wat is uitgegroeid tot het huidige Filmhuisarchief. Piet's collectie is enorm, onze tijd helaas beperkt, maar de bioscoopkronieken zullen onregelmatig worden aangevuld met nieuw materiaal.

Een sigaretje roken tijdens het kijken naar de film, het kon nog in 1932. Maar meer opvallend dan de sigaretten die twee van de drie geportretteerde heren tussen hun vingers hebben, vallen de koptelefoons op die ze alle drie dragen.
Verdorie, wat doet die fiets daar bij de ingang? De eigenaren van Olympia aan het Prins Hendrikplein 2 hadden al zo vaak vriendelijk aan de bezoekers gevraagd om hun rijwielen niet vóór maar achter het theater te stallen.
De portier lijkt er in 1957 wat verloren bij te staan. Misschien was hij te jong om de vorige eigenaar nog meegemaakt te hebben? In ieder geval zou mijnheer Van Tol het nooit geaccepteerd hebben dat zijn geüniformeerde portiers hun diensten zonder pet draaiden.
De foto toont het volgepropte interieur van het Kriterionzaaltje anno 1957: naast een smal gangpad in het midden staan alle 212 stoelen recht achter elkaar. Je vermoedt meteen dat er erg weinig beenruimte was. Gelukkig kwam er in 1953 een weldoordachte oplossing voor de koppige problemen.
Niet voor niets luidde de slogan van De Uitkijk als filmhuis avant la lettre “Kijk uit naar De Uitkijk: de goede films komen er toch!”. Het knusse filmtheater was sinds 1950 gevestigd in de aula van het Haags Gemeentemuseum. De foto verraadt dat de entree nogal verstopt zat: het ging dan ook om een zij-ingang van het museum, in de hoek van het pand bij de rechter vijver.
Nog even snel een sigaretje voordat ze naar binnen zouden gaan, of misschien snakten deze drie jongemannen wel naar een nicotineshot omdat ze het een uurtje, gedurende een hele voorstelling, zonder hadden moeten doen. "Een reis om de wereld in 50 minuten" was de slogan van de Cineac (Ciné-Actualité) journaalbioscopen.
Je zou het niet direct zeggen met al dat afval op de stoep, maar kort na het maken van deze foto had Asta op 19 december 1958 een landelijke primeur: als eerste en enige bioscoop in Nederland zou aan het Haagse Spui een Todd-AO film worden gedraaid.
De liefde voor en kennis van film en geschiedenis vormen de rode draad die alle werkzaamheden binnen Film Atelier Den Haag verbindt.

