Erich Wolfgang Korngold schreef hemelse muziek, ook voor speelfilms. Hij was een Weens wonderkind: op zijn negende schreef hij al zijn eerste cantate Gold. Gustav Mahler was er zo enthousiast over dat hij hem "de nieuwe Mozart" noemde. Inderdaad werd Erich door zijn vader, een invloedrijke muziekcriticus, al op zeer jeugdige leeftijd door Europa op toernee meegesleept, net als de jonge Wolfgang Amadeus was overkomen. Zijn muzikale carrière verliep zeer snel en voorspoedig: tijdens het jubileum van Mengelberg als dirigent van het Concertgebouworkest in 1920 stond ook een werk van Korngold op het programma. Dirigent Willem Mengelbergs neef Karel, die het voorwoord in het jubileumprogrammaboekje schreef, beschreef Korngold als "een uit de hemel gevallen musicus".
En toen kwam de machtsgreep van de nazi's. Toevallig had Max Reinhardt, de befaamde toneelregisseur, hem in 1934 uitgenodigd om naar Hollywood te komen voor het schrijven van muziek bij zijn A midsummer night's dream. Korngold bleef in Hollywood hangen. Hij leverde scores voor zo'n twintig films. Het leverde hem zelfs twee Oscars op, voor Anthony Adverse in 1936 en The adventures of Robin Hood in 1938.
Tijdens deze lezing stipt Erik Daams alleen in het voorbijgaan Korngolds muzikale talenten aan, want het gaat nu vooral om zijn plek in de filmgeschiedenis.
Praktisch
Maandag 14 mei 2018
Locatie: Film Atelier Den Haag, Herenstraat 8, tel. 070 - 780 16 57
Deur open 19.30 uur, aanvang lezing 19.45 uur. Verwacht einde rond 21.45 uur.
Er is plek voor maximaal 15 personen. Toegang per keer € 8,50 p.p. inclusief kopje koffie of thee en wat lekkers voor erbij. In verband met de planning graag even een email van tevoren om te laten weten dat u van plan bent te komen.