Oktober 2024 - Al twintig jaar wordt in het Filmatelier gewerkt aan de conservering van de celluloid filmcollectie van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH). Twintig jaar geleden heette het nog het Instituut voor Militaire Geschiedenis en was het instituut gevestigd op de Alexanderkazerne. Daar staat intussen het International Criminal Court, het NIMH is naar de overkant, naar de Frederikkazerne verhuisd. De filmcollectie wordt in een depot buiten de stad bewaard, eens per week brengt een koerier een voorraad naar de kazerne, waar ik de films, vroeger met de 2CV, nu met de fiets, bij droog weer ophaal en naar de Juffrouw Idastraat breng, waar ik de films bekijk, beschrijf en voorzie van archiefkernen, een schoon blik en polyester aan- en afloopstroken. Het is altijd weer een verrassing wat ik in een filmblik aantref, zowel qua inhoud als qua technische staat. Soms is een film nog in uitstekende staat, soms stijgt er een doordringende azijnlucht uit op. Gebroken films worden voorzien van nieuwe lassen, gescheurde perforatie wordt bijgewerkt.

Een groot deel van de films bestaat uit militaire instructiefilms. Soms oersaai, maar soms ook met een grappige verrassing, zoals de film Werkwijze met de PAE 1 Installatie - Deel II De contactfase, over een aanvalssonar systeem van onderzeebootjagers. Zoals de titel doet vermoeden een vrij saaie film, met veel sonarschermen in beeld. Tot daar op 64 meter, na eindeloze beelden van bedieningsknoppen van het sonarsysteem, ineens een blondine met kuiltjes in haar wangen op een scherm verschijnt, die vrolijk een sigaret rookt. De film is een productie van Joop Geesink's Starfilm. Joop Geesink is de man die Loekie de Leeuw heeft bedacht en talloze prachtige (poppen)animaties heeft gemaakt in zijn Dollywood filmstudio.
De combinatie van de verrassing, het fysieke geknutsel en het bekijken en beschrijven van de inhoud maakt samen dat dit, al twintig jaar, héél leuk werk is en blijft.
Via het YouTube kanaal van het NIMH zijn vele films uit de collectie online te bekijken.


Op een nog nader te bepalen datum, hopelijk in september, zal Erik zijn spotlicht in zijn nieuwste lezing richten op een man die overal ter wereld meteen herkend wordt door zijn zelf ontworpen ‘logo’: het simpele lijntekeningetje van een rond en kaal hoofd met tuitende lippen en een onderkin. Was getekend, Alfred Hitchcock. Het bloed kruipt bij Erik waar het niet gaan mag en deze avond dus geen speelfilms van ‘the Master of Suspense’ die kenmerkend zijn voor de Amerikaanse glorietijd van de klassieke thrilller. Geen Psycho, Vertigo of Rear Window, maar juist de films die Hitch maakte voordat hij in 1939 naar Hollywood vertrok.
Het Haags Gemeentearchief is op zoek naar amateurfilms van Den Haag tijdens de Tweede Wereldoorlog en vraagt of u met hen mee zoekt.
Tegenwoordig moet alles duurzaam. Grondstoffen mogen alleen gebruikt worden als ze na gedane dienst op eenvoudige wijze te recycleren zijn. Ook de filmwereld doet er aan mee. In onze digitale tijd kan een 4K vertoningskopie na retourzending simpel van de harde schijf gewist worden. De herbruikbare cassette heeft het formaat van de allang overleden VHS tape, maar er past natuurlijk een veelvoud aan beelddata op. Erik focust deze maandagavond op hergebruik in de cinema.
Het gaat Erik op deze twee avonden helemaal niet om klassieke, 'waarheidsgetrouwe' verbeeldingen van een Heilig Boek à la The Greatest Story Ever Told (1965) of The Ten Commandments (1956), maar om een - door Erik zelf toegegeven - nogal willekeurige verzameling van films en documentaires die een mysterie aanraken, iets tonen dat inspirerend kan zijn.
In 2002 stond Sunrise, a song of two humans - een film van F.W. Murnau uit 1927 - met ere op nummer 8 op de Sight & Sound lijst van de filmcritici. En in 2012 was Sunrise zelfs gestegen naar positie 5! F.W. Murnau maakte vele andere onvergetelijke films. Over zijn films geeft Erik Daams op maandagavond 18 maart 2019 een lezing in het Filmatelier. Meldt u aan door een email te sturen naar elisa@filmatelierdenhaag.nl.
Cleopatra is nog steeds een van de beroemdste vrouwen ter wereld, hoewel zij al meer dan twintig eeuwen dood is. En Elisabeth Taylor is de bekendste van haar vertolkers. Hoewel iconisch is er véél meer te zeggen over Cleopatra in de film dan die ene vertolking van Liz Taylor. Erik Daams vertelt erover en laat het u zien op maandagavond 25 februari.
Een lezing over Auto's & Films in het Filmatelier. Twee hele brede noemers, die bij bijna iedereen wel een persoonlijke herinnering of gevoel oproepen. Opvallend is dat liefhebbers van klassieke films vaak ook liefhebbers van klassieke auto's zijn, en andersom. In deze lezing dan ook volop aandacht voor klassieke auto's én klassieke films. Met dank aan het
De liefde voor en kennis van film en geschiedenis vormen de rode draad die alle werkzaamheden binnen Film Atelier Den Haag verbindt.

