De projector spreekt: film is licht. Of, nog feitelijker, de recensie legt uit: film is drama, een verhaal over de strijd tussen een held en een schurk, tussen goed en kwaad, met vlak voor het Einde een katharsis. Meestal is dit slechts tijdelijk - want als de film een blockbuster blijkt, volgt al snel een tweede, een derde deel, en soms zelfs een prequel. Een film is een illusoir genot, zelfs als we ons in onze bioscoopstoel realiseren dat het voorgeschotelde genot 'onecht' en 'onwaar' is. Gelukzalig genieten van onmogelijke verzinsels of klinkklare leugens is misschien niet rationeel, maar emotioneel toch wel erg bevredigend.
Film vertrekt vanuit een stelling, biedt een ontsnapping, verkondigt een moraal. Misschien mag zo'n illusie ook gezien worden als een allusie, een stijlfiguur waarbij naar 'iets' wordt verwezen, iets dat ongrijpbaar is en onbewijsbaar maar dat niettemin bekend is en juist en overtuigend. Filmliefde kan iets weg hebben van een religieus geloof. Iedereen, behalve geharnaste zeloten, zal echter erkennen dat een glimp van verwondering nooit het definitieve antwoord oplevert. Filmmakers hebben zich vaak gewaagd aan grote onderwerpen en wezenlijke vragen. En sommige films zijn het terugzien meer dan waard.

Het gaat Erik op deze avond helemaal niet om klassieke, 'waarheidsgetrouwe' verbeeldingen van een Heilig Boek à la The Greatest Story Ever Told (1965) of The Ten Commandments (1956), maar om een - toegegeven - nogal willekeurige verzameling van films en documentaires die een mysterie aanraken, iets tonen dat inspirerend kan zijn. De opzet is niet alleen christelijk geïnspireerd. Het genre van de "Jezusfilm" blijft vanavond zeker buiten beschouwing; wellicht komt dit onderwerp - waarover Paul Verhoeven al jaren droomt - nog op later tijdstip aan bod.
Voor een onderwerp met zo'n reikwijdte is één avond eigenlijk te weinig - zelfs als je niet aarzelt om nogal wat van jouw 'darlings' te killen. Daarom staat er een Film & Religie deel II gepland voor maandag 17 juni.
De avonden zijn samen opgedeeld in twaalf hoofdstukken, een beetje geïnspireerd door het aantal van de 12 apostelen. Elk hoofdstuk duurt ongeveer een kwartier, en bevat drie of vier fragmenten. Natuurlijk besteedt Erik aandacht aan enigszins voorspelbare regisseurs als Ingmar Bergman, Andrej Tarkovski en Carl Theodor Dreyer, maar ook komen in dit verband wellicht verrassender filmauteurs als Rosa von Praunheim, James Cameron, Cheick Oumar Sissoko, Marc Connelly, Kore-eda Hirokazu, Julian Rosefeldt, Moustapha al Akkad, Khyentse Norbu en Roberto Rossellini aan bod. Zo, dit zijn al 12 namen, maar er zijn er méér. Her en der in het overzicht zijn verder fragmenten uit documentaires over dichters en schilders opgenomen zoals Gerrit Komrij en Allen Ginsberg, Mark Rothko en Bill Viola. Er zit zelfs een trailer voor GoT bij.
Praktisch:
Maandag 20 mei 2019 en maandag 17 juni 2019
Locatie: Film Atelier Den Haag, Herenstraat 8, tel. 070-780 16 57
Deur open: 19.30 uur. Start programma: 19.45 uur, verwacht einde 22.00 uur.
Er is plek voor maximaal 15 personen. Toegang € 8,50 inclusief koffie/thee/iets lekkers.
Aanmelden? Stuur een email naar elisa@filmatelierdenhaag.nl.

Oktober 2024 - Al twintig jaar wordt in het Filmatelier gewerkt aan de conservering van de celluloid filmcollectie van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie. De combinatie van de verrassing, het fysieke geknutsel en het kijken en beschrijven van de inhoud maakt dat dit, al twintig jaar, héél leuk werk is en blijft.
Op een nog nader te bepalen datum, hopelijk in september, zal Erik zijn spotlicht in zijn nieuwste lezing richten op een man die overal ter wereld meteen herkend wordt door zijn zelf ontworpen ‘logo’: het simpele lijntekeningetje van een rond en kaal hoofd met tuitende lippen en een onderkin. Was getekend, Alfred Hitchcock. Het bloed kruipt bij Erik waar het niet gaan mag en deze avond dus geen speelfilms van ‘the Master of Suspense’ die kenmerkend zijn voor de Amerikaanse glorietijd van de klassieke thrilller. Geen Psycho, Vertigo of Rear Window, maar juist de films die Hitch maakte voordat hij in 1939 naar Hollywood vertrok.
Het Haags Gemeentearchief is op zoek naar amateurfilms van Den Haag tijdens de Tweede Wereldoorlog en vraagt of u met hen mee zoekt.
Tegenwoordig moet alles duurzaam. Grondstoffen mogen alleen gebruikt worden als ze na gedane dienst op eenvoudige wijze te recycleren zijn. Ook de filmwereld doet er aan mee. In onze digitale tijd kan een 4K vertoningskopie na retourzending simpel van de harde schijf gewist worden. De herbruikbare cassette heeft het formaat van de allang overleden VHS tape, maar er past natuurlijk een veelvoud aan beelddata op. Erik focust deze maandagavond op hergebruik in de cinema.
In 2002 stond Sunrise, a song of two humans - een film van F.W. Murnau uit 1927 - met ere op nummer 8 op de Sight & Sound lijst van de filmcritici. En in 2012 was Sunrise zelfs gestegen naar positie 5! F.W. Murnau maakte vele andere onvergetelijke films. Over zijn films geeft Erik Daams op maandagavond 18 maart 2019 een lezing in het Filmatelier. Meldt u aan door een email te sturen naar elisa@filmatelierdenhaag.nl.
Cleopatra is nog steeds een van de beroemdste vrouwen ter wereld, hoewel zij al meer dan twintig eeuwen dood is. En Elisabeth Taylor is de bekendste van haar vertolkers. Hoewel iconisch is er véél meer te zeggen over Cleopatra in de film dan die ene vertolking van Liz Taylor. Erik Daams vertelt erover en laat het u zien op maandagavond 25 februari.
Een lezing over Auto's & Films in het Filmatelier. Twee hele brede noemers, die bij bijna iedereen wel een persoonlijke herinnering of gevoel oproepen. Opvallend is dat liefhebbers van klassieke films vaak ook liefhebbers van klassieke auto's zijn, en andersom. In deze lezing dan ook volop aandacht voor klassieke auto's én klassieke films. Met dank aan het
De liefde voor en kennis van film en geschiedenis vormen de rode draad die alle werkzaamheden binnen Film Atelier Den Haag verbindt.

