Ze zijn beide ongeveer even oud, de film- en de autoindustrie. Met voorlopers als de toverlantaarn en de koets in de eeuwen daarvoor, werden de film en de automobiel aan het einde van de 19e eeuw daadwerkelijk geboren. Ze groeiden samen op, en ontwikkelden zich van de troetelkindjes van enkele zeer bevlogen uitvinders tot grote, moderne en zich continue vernieuwende industrieën. Met als moederland Amerika, maar met neven en nichten en ooms en tantes over de hele wereld, niet in de laatste plaats in Europese landen als Italië, Duitsland, Frankrijk en Groot Brittannië. Hometown voor de filmindustrie werd Hollywood en Detroit werd haar evenknie voor de autoindustrie.
Bij beide draaide het al snel meer om harde dollars dan creatieve geesten, maar voor echte kaskrakers bleek een combinatie van zakelijk inzicht en goede artistieke en technische ideeën het beste te werken. En niet te vergeten een aansprekend uiterlijk! De snelle jongens van zowel de studio's als de fabrieken hadden direct in de gaten dat een combinatie van hun beider sterren, de acteurs en actrices én de auto's, een ijzersterke formule vormden. De Hollywoodsterren waren dol op de prachtige wagens, vanwege hun luxueuze uiterlijk of hun ongeremde snelheid, en de Cadillacs, Duesenbergs, Hispano-Suiza's, Rolls Royces en Mercedessen leken wel speciaal voor hen te zijn gemaakt. Talrijk zijn de foto's en de films waarop de sterren trots of stoer in, naast of op hun zojuist aangeschafte of gekregen nieuwe aanwinst poseren. Maar ook in de films zelf zijn veel auto's te bewonderen, in hun rol variërend van figurant tot main character.
De auto's tentoongesteld in het Louwman Museum in Wassenaar vormen de rode draad van deze lezing. Wie het museum bezoekt en toevallig ook nog eens van film houdt, zal het direct opvallen: al die prachtige oude auto's brengen filmbeelden naar boven. Ook voor de degenen die niet worden gehinderd door al te specifieke autokennis doet de Ford Model T Tudor uit 1924 toch direct denken aan de slapstickfilms van Buster Keaton, Laurel & Hardy en Charley Chaplin. De lichtblauwe Hispano-Suiza uit 1924 roept beelden op van zwijgende filmdiva's als Gloria Swanson, Norma Talmadge, Clara Bow en Mary Pickford. Maar ook plaatjes van Pickford's man Douglas Fairbanks Jr. en zijn collega's Rudolph Valentino en Errol Flynn, trots glimlachend in of voor hun Rolls Royce of Auburn Speedster, verschijnen op je netvlies. En bij de luxueuze Duesenbergs komt direct de scène uit Top Hat naar boven, waarin Fred Astaire als koetsier tegen zijn passagier Ginger Rogers zegt dat hij ook niet weet hoe hij harder moet, omdat hij alleen Duesenbergs weet te besturen.
Op een andere afdeling in het museum beland je in de fifties en sixties. De 2CV uit 1956 roept herinneringen op aan Jeanne Moreau en haar lover die in Les Amants in hun 2CV van hot naar her rijden. Achter het stuur van de vrolijk gekleurde sportautootjes zou je zo Doris Day zien zitten en de Aston Martin uit 1964 blijkt écht de Aston Martin van Sean Connery alias James Bond uit Goldfinger te zijn! En deze snelle zilverkleurige auto is niet de enige échte filmster in de Louwmancollectie.
Auto's en films zijn twee hele brede noemers, die bij bijna iedereen wel een persoonlijke herinnering of gevoel oproepen. Opvallend is dat liefhebbers van klassieke films vaak ook liefhebbers van klassieke auto's zijn, en andersom. En voor die liefhebbers van klassiekers brengt Elisa Mutsaers, eigenaar van filmatelier, de auto & filmwereld samen in een aansprekende lezing met veel fotomateriaal en filmfragmenten.
Praktisch
Maandag 12 maart 2018
Locatie: Film Atelier Den Haag, Herenstraat 8, tel. 070 - 780 16 57
Deur open 19.30 uur, aanvang lezing 19.45 uur. Verwacht einde rond 21.45 uur.
Er is plek voor maximaal 15 personen. Toegang per keer € 8,50 p.p. inclusief kopje koffie of thee en wat lekkers voor erbij. In verband met de planning graag even een email van tevoren om te laten weten dat u van plan bent te komen.