Erich Wolfgang Korngold schreef hemelse muziek, ook voor speelfilms. Hij was een Weens wonderkind: op zijn negende schreef hij al zijn eerste cantate Gold. Gustav Mahler was er zo enthousiast over dat hij hem "de nieuwe Mozart" noemde. Inderdaad werd Erich door zijn vader, een invloedrijke muziekcriticus, al op zeer jeugdige leeftijd door Europa op toernee meegesleept, net als de jonge Wolfgang Amadeus was overkomen. Zijn muzikale carrière verliep zeer snel en voorspoedig: tijdens het jubileum van Mengelberg als dirigent van het Concertgebouworkest in 1920 stond ook een werk van Korngold op het programma. Dirigent Willem Mengelbergs neef Karel, die het voorwoord in het jubileumprogrammaboekje schreef, beschreef Korngold als "een uit de hemel gevallen musicus".
En toen kwam de machtsgreep van de nazi's. Toevallig had Max Reinhardt, de befaamde toneelregisseur, hem in 1934 uitgenodigd om naar Hollywood te komen voor het schrijven van muziek bij zijn A midsummer night's dream. Korngold bleef in Hollywood hangen. Hij leverde scores voor zo'n twintig films. Het leverde hem zelfs twee Oscars op, voor Anthony Adverse in 1936 en The adventures of Robin Hood in 1938.
Tijdens deze lezing stipt Erik Daams alleen in het voorbijgaan Korngolds muzikale talenten aan, want het gaat nu vooral om zijn plek in de filmgeschiedenis.
Korngoldliefhebber en -kenner Caspar Wintermans maakte in 2016 het boek Een jongen van brutale zwier. Erich Wolfgang Korngold in Nederland 1910 – 1958. In zijn boek verzamelde hij recensies van en artikelen over Korngolds muziek die in de periode 1910-1958 in Nederland verschenen zijn. Caspar zal bij Eriks lezing aanwezig zijn.
Praktisch
Maandag 14 mei 2018
Locatie: Film Atelier Den Haag, Herenstraat 8, tel. 070 - 780 16 57
Deur open 19.30 uur, aanvang lezing 19.45 uur. Verwacht einde rond 21.45 uur.
Er is plek voor maximaal 15 personen. Toegang per keer € 8,50 p.p. inclusief kopje koffie of thee en wat lekkers voor erbij. In verband met de planning graag even een email van tevoren om te laten weten dat u van plan bent te komen.

Het is de tijd van het jaar om terug te blikken. Middels de televisie worden wij overspoeld met jaaroverzichten. Maar hoe betrouwbaar zijn die nu het nieuws beheerst lijkt te worden door het fenomeen nepnieuws? Super B neemt het zekere voor het onzekere en presenteert een bloemlezing uit bioscoopjournaals zoals die vanaf 1922 voorafgingen aan de hoofdfilm of doorlopend werden vertoond volgens de zogeheten cineacformule.
Impressionisme, Expressionisme en Surrealisme
Impressionisme, Expressionisme en Surrealisme

Op maandagavond 17 september 2018 staat de Haagse filmgeschiedenis centraal tijdens een lezing door Erik Daams. Tijdens een avondje dwalen door de Haagse filmhistorie kom je veel tegen.

Al dan niet op uitnodiging van een Haagse bioscoop hebben in de loop der jaren vele filmsterren Den Haag bezocht. Soms op doorreis door Europa of Nederland, soms heel gericht naar Den Haag. Sommige sterren stralen nog, andere zijn intussen uitgedoofd, maar daarom niet minder de moeite waard. Tijdens deze lezing staan de visites aan de Hofstad van Emil Jannings, Liane Haid, Danny Kaye, Audrey Hepburn en Jeanne Moreau centraal.
Op maandagavond 30 april staat weer een stukje Haagse filmgeschiedenis centraal in het Filmatelier aan de Herenstraat. Elisa Mutsaers vertelt dan het verhaal van de filmfigurantenkaartenbak uit 1945 van het Haagse filmbedrijf MAZ. Natuurlijk met veel beeldmateriaal en behalve over de eigenaren Alfred Mazure en Piet van der Ham gaat het verhaal ook over de mensen ín de kaartenbak.
Maandelijks nodigt het Haags Gemeentearchief een spreker uit om iets te vertellen over een Haags historisch onderwerp. Aangezien 'film' het thema voor de maand november is, zal Elisa Mutsaers van het Filmatelier de filmfigurantenkaartenbak van het Haagse MAZ-film uit 1945 presenteren op donderdag 13 november van 17.30 - 18.30. Daarnaast is er de week erna, op 20 november, een workshop getiteld 'Film & Theater in het Haags Gemeentearchief'.
Ook dit jaar doet het Filmatelier weer mee aan de Dag van de Haagse Geschiedenis die op zaterdag 29 maart op en rond het Plein gehouden wordt. Het thema van de dag is Aanvallen & Verdedigen, een thema dat prima toepasbaar is op het filmconserveringswerk dat in het Filmatelier verricht wordt.
Voor iedereen die óf van films óf van auto's óf van allebei houdt: op 24 januari, 28 februari en 28 maart is het auto's en filmsprogramma weer terug in het Louwmanmuseun. De middag bestaat uit een informele lezing door het Filmatelier in combinatie met een rondleiding door het museum, belicht de filmische kant van het museum en zet die auto's die met film te maken hebben in de schijnwerpers. Voor museumjaarkaarthouders geldt de speciale prijs van € 15,00.
Op woensdagavond 7 november neemt Elisa Mutsaers van het Filmatelier de bezoekers van het Mee in Zee Atelier mee op een filmische rondgang door Den Haag. Tijdens een informele lezing met een lekker hapje en drankje zullen verhalen en beelden van o.a. de bioscopen Metropole en West-End voorbij komen en zal worden stilgestaan bij het filmbedrijf van Otto van Nijenhoff.
De kranten staan er al weer een tijdje vol mee en op radio en televisie volgt het ene interview met onheilsuitspraken het andere op: we zitten in een crisis - Nederland, Europa en een groot deel van de rest van de wereld. Vergelijkingen met de crisis van de jaren dertig van de vorige eeuw worden regelmatig gemaakt. In Film Atelier Den Haag was op dinsdag 21 en 28 februari een tweeluik over Hollywood in de crisisjaren van de vorige eeuw te volgen.
De liefde voor en kennis van film en geschiedenis vormen de rode draad die alle werkzaamheden binnen Film Atelier Den Haag verbindt.

