In Film Atelier Den Haag vond op dinsdag 21 en 28 februari een tweeluik over Hollywood in de crisisjaren van de vorige eeuw plaats. Zoals gebruikelijk gebeurde dat in de vorm van een lezing met veel relevante filmfragmenten. Een lezing over Hollywood in de crisisjaren past helemaal in deze tijd: ook nu zitten we in een crisis - Nederland, Europa en een groot deel van de rest van de wereld. De kranten staan er al weer een tijdje vol mee en op radio en televisie volgt het ene interview met onheilsuitspraken het andere op. Vergelijkingen met de crisis van de jaren dertig van de vorige eeuw worden regelmatig gemaakt.
De beelden van de lange rijen werklozen kennen we allemaal, gemaakt in Nederland, maar ook in Amerika. Die Amerikaanse journaalbeelden werden gemaakt door 'Hollywood', waarbij Hollywood de verzamelnaam is om de Amerikaanse filmindustrie, bestaande uit vijf grote en drie kleinere filmconglomeraten, te benoemen. De jaren dertig en veertig van de vorige eeuw waren voor hen helemaal geen crisis, het waren juist de gloriejaren waarin het zogenaamde studiosysteem tot volle bloei konden komen en waar zo'n 500 films per jaar werden geproduceerd. Een roerige periode in de wereldgeschiedenis, die globaal werd ingezet door de beurskrach van oktober 1929 in New York, gevolgd door grote werkloosheid in de jaren dertig, een klimaat waarbinnen het nationaal socialisme goed leek te gedijen, met de Tweede Wereldoorlog als gevolg.
En juist in die roerige jaren wist Hollywood uit te groeien tot het almachtige studiosysteem. De uitvinding van de geluidsfilm eind jaren twintig heeft daar zeker aan bijgedragen en bijzonder is ook dat midden in die crisisjaren Glorious Technicolor zijn intrede deed. Het waren ook de jaren waarin specifieke genres als de musical, de screwball comedy en de gangsterfilm zich konden ontwikkelen en tot grote hoogte konden stijgen. Op beide avonden zijn al deze onderwerpen ter sprake gekomen en vooral toegelicht met veel aansprekende filmfragmenten.

Dinsdag 21 februari, 19.30 tot ca. 21.30 uur
Over de ontwikkeling en het functioneren van het studiosysteem en bijvoorbeeld de invoer van de Production Code, een stelsel van zelfcensurerende regels met don'ts en be carefuls. Ook is stilgestaan bij het belang van de komst van het geluid in het ontstaan van het studiosysteem. Ook de ontwikkeling van het Technicolor kleurenfilm procédé kwam aan de orde.
Dinsdag 28 februari, 19.30 tot ca. 21.30 uur
Over filmgenres als de musical, screwball comedy en gangsterfilm die juist in de crisisjaren van de vorige eeuw glorieerden. Ook bleek Hollywood in staat een aantal maatschappijkritische films te maken die het grote publiek graag zag. Wekelijks bezochten, ondanks de crisis, nog altijd zo'n 40 tot 60 miljoen Amerikanen de bioscoop. Met allerlei variaties op slechts een paar verhaallijnen voedde Hollywood de, juist in de crisis zo belangrijke, gedachte dat een individu het verschil kon maken: van krantenjongen tot miljonair, the true American dream!

Het is de tijd van het jaar om terug te blikken. Middels de televisie worden wij overspoeld met jaaroverzichten. Maar hoe betrouwbaar zijn die nu het nieuws beheerst lijkt te worden door het fenomeen nepnieuws? Super B neemt het zekere voor het onzekere en presenteert een bloemlezing uit bioscoopjournaals zoals die vanaf 1922 voorafgingen aan de hoofdfilm of doorlopend werden vertoond volgens de zogeheten cineacformule.
Impressionisme, Expressionisme en Surrealisme
Impressionisme, Expressionisme en Surrealisme

Op maandagavond 17 september 2018 staat de Haagse filmgeschiedenis centraal tijdens een lezing door Erik Daams. Tijdens een avondje dwalen door de Haagse filmhistorie kom je veel tegen.

Al dan niet op uitnodiging van een Haagse bioscoop hebben in de loop der jaren vele filmsterren Den Haag bezocht. Soms op doorreis door Europa of Nederland, soms heel gericht naar Den Haag. Sommige sterren stralen nog, andere zijn intussen uitgedoofd, maar daarom niet minder de moeite waard. Tijdens deze lezing staan de visites aan de Hofstad van Emil Jannings, Liane Haid, Danny Kaye, Audrey Hepburn en Jeanne Moreau centraal.
Lezing door Erik Daams over de hemelse muziek van het Weense wonderkind Erich Wolfgang Korngold en zijn plek in de filmgeschiedenis. Hij schreef zijn eerste cantate toen hij 9 jaar oud was en Gustav Mahler was daar zo enthousiast over dat hij hem "de nieuwe Mozart" noemde. Min of meer bij toeval belandde Korngold net voor de Tweede Wereldoorlog uitbrak in Hollywood waar hij uiteindelijk scores voor een twintigtal speelfilms zou schrijven en daar twee Oscars mee zou winnen.
Op maandagavond 30 april staat weer een stukje Haagse filmgeschiedenis centraal in het Filmatelier aan de Herenstraat. Elisa Mutsaers vertelt dan het verhaal van de filmfigurantenkaartenbak uit 1945 van het Haagse filmbedrijf MAZ. Natuurlijk met veel beeldmateriaal en behalve over de eigenaren Alfred Mazure en Piet van der Ham gaat het verhaal ook over de mensen ín de kaartenbak.
Maandelijks nodigt het Haags Gemeentearchief een spreker uit om iets te vertellen over een Haags historisch onderwerp. Aangezien 'film' het thema voor de maand november is, zal Elisa Mutsaers van het Filmatelier de filmfigurantenkaartenbak van het Haagse MAZ-film uit 1945 presenteren op donderdag 13 november van 17.30 - 18.30. Daarnaast is er de week erna, op 20 november, een workshop getiteld 'Film & Theater in het Haags Gemeentearchief'.
Ook dit jaar doet het Filmatelier weer mee aan de Dag van de Haagse Geschiedenis die op zaterdag 29 maart op en rond het Plein gehouden wordt. Het thema van de dag is Aanvallen & Verdedigen, een thema dat prima toepasbaar is op het filmconserveringswerk dat in het Filmatelier verricht wordt.
Voor iedereen die óf van films óf van auto's óf van allebei houdt: op 24 januari, 28 februari en 28 maart is het auto's en filmsprogramma weer terug in het Louwmanmuseun. De middag bestaat uit een informele lezing door het Filmatelier in combinatie met een rondleiding door het museum, belicht de filmische kant van het museum en zet die auto's die met film te maken hebben in de schijnwerpers. Voor museumjaarkaarthouders geldt de speciale prijs van € 15,00.
Op woensdagavond 7 november neemt Elisa Mutsaers van het Filmatelier de bezoekers van het Mee in Zee Atelier mee op een filmische rondgang door Den Haag. Tijdens een informele lezing met een lekker hapje en drankje zullen verhalen en beelden van o.a. de bioscopen Metropole en West-End voorbij komen en zal worden stilgestaan bij het filmbedrijf van Otto van Nijenhoff.
De liefde voor en kennis van film en geschiedenis vormen de rode draad die alle werkzaamheden binnen Film Atelier Den Haag verbindt.

