Ze zijn beide ongeveer even oud, de film- en de autoindustrie. Met voorlopers als de toverlantaarn en de koets in de eeuwen daarvoor, werden de film en de automobiel aan het einde van de 19e eeuw daadwerkelijk geboren. Ze groeiden samen op, en ontwikkelden zich van de troetelkindjes van enkele zeer bevlogen uitvinders tot grote, moderne en zich continue vernieuwende industrieën. Met als moederland Amerika, maar met neven en nichten en ooms en tantes over de hele wereld, niet in de laatste plaats in Europese landen als Italië, Duitsland, Frankrijk en Groot Brittannië. Hometown voor de filmindustrie werd Hollywood en Detroit werd haar evenknie voor de autoindustrie.

Bij beide draaide het al snel meer om harde dollars dan creatieve geesten, maar voor echte kaskrakers bleek een combinatie van zakelijk inzicht en goede artistieke en technische ideeën het beste te werken. En niet te vergeten een aansprekend uiterlijk! De snelle jongens van zowel de studio's als de fabrieken hadden direct in de gaten dat een combinatie van hun beider sterren, de acteurs en actrices én de auto's, een ijzersterke formule vormden. De Hollywoodsterren waren dol op de prachtige wagens, vanwege hun luxueuze uiterlijk of hun ongeremde snelheid, en de Cadillacs, Duesenbergs, Hispano-Suiza's, Rolls Royces en Mercedessen leken wel speciaal voor hen te zijn gemaakt. Talrijk zijn de foto's en de films waarop de sterren trots of stoer in, naast of op hun zojuist aangeschafte of gekregen nieuwe aanwinst poseren. Maar ook in de films zelf zijn veel auto's te bewonderen, in hun rol variërend van figurant tot main character.

De auto's tentoongesteld in het Louwman Museum in Wassenaar vormen de rode draad van deze lezing. Wie het museum bezoekt en toevallig ook nog eens van film houdt, zal het direct opvallen: al die prachtige oude auto's brengen filmbeelden naar boven. Ook voor de degenen die niet worden gehinderd door al te specifieke autokennis doet de Ford Model T Tudor uit 1924 toch direct denken aan de slapstickfilms van Buster Keaton, Laurel & Hardy en Charley Chaplin. De lichtblauwe Hispano-Suiza uit 1924 roept beelden op van zwijgende filmdiva's als Gloria Swanson, Norma Talmadge, Clara Bow en Mary Pickford. Maar ook plaatjes van Pickford's man Douglas Fairbanks Jr. en zijn collega's Rudolph Valentino en Errol Flynn, trots glimlachend in of voor hun Rolls Royce of Auburn Speedster, verschijnen op je netvlies. En bij de luxueuze Duesenbergs komt direct de scène uit Top Hat naar boven, waarin Fred Astaire als koetsier tegen zijn passagier Ginger Rogers zegt dat hij ook niet weet hoe hij harder moet, omdat hij alleen Duesenbergs weet te besturen.
Op een andere afdeling in het museum beland je in de fifties en sixties. De 2CV uit 1956 roept herinneringen op aan Jeanne Moreau en haar lover die in Les Amants in hun 2CV van hot naar her rijden. Achter het stuur van de vrolijk gekleurde sportautootjes zou je zo Doris Day zien zitten en de Aston Martin uit 1964 blijkt écht de Aston Martin van Sean Connery alias James Bond uit Goldfinger te zijn! En deze snelle zilverkleurige auto is niet de enige échte filmster in de Louwmancollectie.
Auto's en films zijn twee hele brede noemers, die bij bijna iedereen wel een persoonlijke herinnering of gevoel oproepen. Opvallend is dat liefhebbers van klassieke films vaak ook liefhebbers van klassieke auto's zijn, en andersom. En voor die liefhebbers van klassiekers brengt Elisa Mutsaers, eigenaar van filmatelier, de auto & filmwereld samen in een aansprekende lezing met veel fotomateriaal en filmfragmenten.
Praktisch
Maandag 12 maart 2018
Locatie: Film Atelier Den Haag, Herenstraat 8, tel. 070 - 780 16 57
Deur open 19.30 uur, aanvang lezing 19.45 uur. Verwacht einde rond 21.45 uur.
Er is plek voor maximaal 15 personen. Toegang per keer € 8,50 p.p. inclusief kopje koffie of thee en wat lekkers voor erbij. In verband met de planning graag even een email van tevoren om te laten weten dat u van plan bent te komen.

Oktober 2024 - Al twintig jaar wordt in het Filmatelier gewerkt aan de conservering van de celluloid filmcollectie van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie. De combinatie van de verrassing, het fysieke geknutsel en het kijken en beschrijven van de inhoud maakt dat dit, al twintig jaar, héél leuk werk is en blijft.
Op een nog nader te bepalen datum, hopelijk in september, zal Erik zijn spotlicht in zijn nieuwste lezing richten op een man die overal ter wereld meteen herkend wordt door zijn zelf ontworpen ‘logo’: het simpele lijntekeningetje van een rond en kaal hoofd met tuitende lippen en een onderkin. Was getekend, Alfred Hitchcock. Het bloed kruipt bij Erik waar het niet gaan mag en deze avond dus geen speelfilms van ‘the Master of Suspense’ die kenmerkend zijn voor de Amerikaanse glorietijd van de klassieke thrilller. Geen Psycho, Vertigo of Rear Window, maar juist de films die Hitch maakte voordat hij in 1939 naar Hollywood vertrok.
Het Haags Gemeentearchief is op zoek naar amateurfilms van Den Haag tijdens de Tweede Wereldoorlog en vraagt of u met hen mee zoekt.
Tegenwoordig moet alles duurzaam. Grondstoffen mogen alleen gebruikt worden als ze na gedane dienst op eenvoudige wijze te recycleren zijn. Ook de filmwereld doet er aan mee. In onze digitale tijd kan een 4K vertoningskopie na retourzending simpel van de harde schijf gewist worden. De herbruikbare cassette heeft het formaat van de allang overleden VHS tape, maar er past natuurlijk een veelvoud aan beelddata op. Erik focust deze maandagavond op hergebruik in de cinema.
Het gaat Erik op deze twee avonden helemaal niet om klassieke, 'waarheidsgetrouwe' verbeeldingen van een Heilig Boek à la The Greatest Story Ever Told (1965) of The Ten Commandments (1956), maar om een - door Erik zelf toegegeven - nogal willekeurige verzameling van films en documentaires die een mysterie aanraken, iets tonen dat inspirerend kan zijn.
In 2002 stond Sunrise, a song of two humans - een film van F.W. Murnau uit 1927 - met ere op nummer 8 op de Sight & Sound lijst van de filmcritici. En in 2012 was Sunrise zelfs gestegen naar positie 5! F.W. Murnau maakte vele andere onvergetelijke films. Over zijn films geeft Erik Daams op maandagavond 18 maart 2019 een lezing in het Filmatelier. Meldt u aan door een email te sturen naar elisa@filmatelierdenhaag.nl.
Cleopatra is nog steeds een van de beroemdste vrouwen ter wereld, hoewel zij al meer dan twintig eeuwen dood is. En Elisabeth Taylor is de bekendste van haar vertolkers. Hoewel iconisch is er véél meer te zeggen over Cleopatra in de film dan die ene vertolking van Liz Taylor. Erik Daams vertelt erover en laat het u zien op maandagavond 25 februari.
De liefde voor en kennis van film en geschiedenis vormen de rode draad die alle werkzaamheden binnen Film Atelier Den Haag verbindt.

